En dag med ...

... jobb, träna roll, inlinestur och kvällsfotografering.

Testade Trapper Albacore den här gången med att rolla. Kom runt ett antal gånger och två misslyckanden, inte nöjd. Föreställningen bjöd jag på för dem som stod på bryggan..!
Ofokuserad och för snabb upp. Hade den uppblåstbara flottören, och allt efter som tömde jag den på mera och mera luft, men vågade inte tömma för mycket för att jag ville sätta den och började på att bli trött (alltid avsluta bra). Blir att träna mera i veckan som kommer!
Har äntligen hämtat mina inlines och gav mig ut i värmen för att känna lite på asfalten ;) och för att få tillfälle att få färg på magen.
Helt ok väg och lagom utmanande. Har påbörjat arbetet med att hitta bra argument för att jag ska få köpa nya inlines, med 8,4 mm hjul. Men den här säsongen ska jag köra på de jag har.
Gillar friheten och valmöjligheten här. Så som jag bor så behöver jag inget Friskiskort, stimulerande träning ger området mig ändå :)

Bilder från Kloten

Heldag med aktiviteter på jobbet

Igår tog vi emot 28 ungdomar(18-22 år) från ca 15 olika länder. Föreningen Lions hade ett internationellt läger i Sverige, Enköping och la en dag ute hos oss med olika aktiviteter.
Började kl 10 med att ge oss ut i storkanoter ut till Östa holmen för att fika och bada. Lagom till lunch var vi tillbaka till anläggningen och gjorde viltskavsgryta med ris och potatismos över eld i kåtan. Sista timmarna innan avfärd hade vi 5 kamp med fika. Under den aktiviteten kom det ett skyfall!! Allt och alla blev blöta, så fikapausen var uppskattad. Avslutade med att presentera bästa grupp och deltagare i varje aktivitet och bästa grupp och deltagare. Mycket jubel och applåder! Alla verkade nöjda med dagen!
Härlig och rolig grupp som verkade öppna för nya möten. Alla verkade ha haft det kul- likaså vi! :)
Några ungdomar lärde sig engelska, och vi skrattade åt varandra när vi skulle berätta vad "lagom" var för något...!^^

En veckan innan jag fick reda på att de skulle komma, och jag, den sämsta, skulle prata engelska - en hel jäkla dag! ^^ Dagarna närmade sig och likaså nervositeten^^, mest för att misslyckas som intruktör och sänka kvalitén på företaget. Sa till André och varna han för min engelska...men han såg det som ett bra tillfälle att träna. Han var varnad och jag kan inte gör mera än mitt bästa. Dagarna innan tog jag tag i min ljudbok på engelska, läste ur min engelska bok Into the wild och översatte intruktionerna på aktiviteterna och pluggade in alla nya ord.
Som tur var så gick allt över förväntan!  Visst min engelska är inte bra. Men jag gjorde mig förstod och pressade mig själv till att prata för att vara social och utmana mig lite extra, och jag vet att det blir roligare då! Hos ungdomarna verkade det inte göra så mycket. Ord som jag inte visste fråga jag dem och fick lära mig nytt!
Nu i efterhand är jag glad över att André lät mig jobba, och trodde att det skulle gå bra. Jag fick en möjlighet, en utmaning att testa och utvecklas i!
Att vara ute på tur med större grupper är inte dumt alls!

Söndags vandring i Kloten...

...tillsammans med Johan, Robert och Koin. Fina leder och sjukt fina, stora, många och väl underhållna vindskydd, eller stugor...tror det avr mera stuglik än vindskydd.
Gick en etapp som var 20 km i väldigt varierande väder! Vi var framme vid anläggningen vid 10.30 och började med att fika och invänta bättre väder^^ Visade sig senare, när vi kommit iväg att vi fick gömma oss i ett vindskydd för yttligare regn. MEN fint väder var det också, och det är helt OK!

Vi gjorde en avstikare från leden upp till ett utsiktstorn som var 369 m.ö.h.
Vrål hungrig på hemvägen så vi stannade vid en mack och köpte yoghurt och chockladkaka^^ - blir så när valmöjligheterna begränsas. Annars så har jag satsat på att sköta kosten och köpa bra varor. Så kanske världen slutar snurra så dant och järntabletterna börja skärpa sig.
Stackars Daniel fick roa sig själv i Västerås. Kom hem sent på kvällen och åt senare middag
Lägger upp bilder senare!! ledsen för rörig text, visar annat än vad jag gör.

Älskar den spontana friheten!

Igår bestämde jag mig för att dra på löparkläderna och utforska området, och leta efter skog. En halvt igenvuxen grusväg börjar precis här bakom huset :)
Följde den och vek av in mot skogen.
Lagom utmanande terräng höjde motivationen ordentligt, vad jag saknat att springa i skog! Tankarna i nuet med att placera fötterna rätt, hoppa över grenar och lyfta knäna vid högt gräs. När jag kom tillbaka var jag helt lerig på bena, ända upp till låren (då lyfter man fötterna ordentligt!). Och skapligt svettig! Sa till min bror att jag är borta max 40 min, men det blev 55.
Fick slänga in mig i duschen och kläderna i tvätten, skorna är inte lika vita längre, men det gör inget för det här var kul och de får bli "offroad" skor från nu!
Följde halft stigar, och vek av där jag tyckte kändes bra. Hade egentligen ingen aning om vart jag var, men det konstiga var att jag kom ut på samma ställe som jag började på!
Nöjd över löpturen!
Här trivs jag!

City paddling!

Citerar Johans blogginlägg så slipper jag skriva samma ;-)

" Jag och Nathalie drog ut på en paddeltur, jag i en Barracuda å Nathalie i en Bonita. Det blåste Ost syd Ost idag, lätt bris har jag för mig att det stod i rapporten.Vi paddlade mot Östra Holmens Norra udde och sen mot lillå udd. Under den fällbara gångbron och sedan in i hamnen. Jag ville absolut beställa café latte på Kajens Kafé men ivriga att ta oss in i Svartån gjorde att vi sköt upp lattarna en aning.
Nytt försök på Kajens kafé men märker till min förskräckelse att jag glömt bilnycklar, körkort, hemnycklar på en sten vid kanothuset på Björnön. Elände.... Satte kurs i motvind mot Björnön. Lämnade Nathalie i sticket för att ånga på i maximal hastighet. Såg framför mig en stulen bil, kapat visa kort, inbrott och stulen Koin. Historien slutade lyckligt, allt låg kvar på samma sten. Wow... Lovade att möta upp Nathalie men hon hade struttat på bra och jag han i princip bara ut å vända. " - http://johan-friluftsliv.blogspot.com/
Får väl tillägga att när vi kom till utgångsläget skulle vi ta en fika. Johan skulle fixa kaffet, men han hade glömt kaffepulvret, så det blev inget kaffe! Men istället blev det varmt vatten med mjölk...^^
Sen glömde han handduken i packbrunnen...(!)
Härligt med vatten på linsen...

Lite skillnad från att paddla på en lungt sjö där man högst ser en eka ute! Jag hade Bonita den här gången också, men tyckte den kändes låg i vågorna, blir att testa en Royal nästa gång.

Nya upptäckter

Johan tog med mig och visade Svanå. Ett gammalt brukställe med en fin vandringsled med historik om den massa gamla arbetsplatsen och byggderna. Efter vi varit där och gått leden runt, badat och fikat så åkte vi tillbaka och testade att åka inlines med hans hund Coin på vägen mellan Skultuna och Västerås city.
Börjar lära mig staden nu, eller snart så. Ställen jag varit på förut, men inte minns börjar koppla nu!
Idag var jag och pratade med ägaren för Gäddeholms herrgård och café. Som ny i staden Västerås är det riktigt kul att träffa nya människor, få inblick i deras verksamhet och komma ut och bli guidad på områdena. Man kanske måste flytta ibland för att ha en bra anledning till att skaffa nya kontakter och se andras verksamheter...? Möjligheter finns och folk som är öppna för dem är bra!
Idag på jobbet så är vi i princip klara med vår Geocaching bana för barnfamiljer, bara en sista runda med ut med ledtrådar och fikat. Mycket att tänka på, men jag tror det kommer att bli en kul aktivitet. Första testfamiljen kommer på fredag.

I början på veckan var jag och kollade på två lägenheter i Tillberga (en mil utanför staden). Denna fastnade jag för, men jag var inte ensam om det...
Lägenheten i Tillberga
Igår fick jag beskedet om att jag fick välja om jag ville hyra den eller inte. Jag tackade ja! Igår natt kände jag mig så uppspelt över dagen. Äntligen ska jag få flytta, några glädjetårar kom. Egen ingång är det och rabatt! Började fundera på vilka möbler jag ska köpa och byta ut för att det ska passa, längtar! Det här kommer bli en lägenhet som jag ska bo i för ett längre tag =)
I helgen när jag jobbade blev det några timmar rast mellan bokningarna, så då stack jag ut med kära Bonita och fotade denna familj när jag kom tillbaka.

Fjällturen i namn!

·     Dag 1: Klev vi på nattåget mot Kiruna

·     Dag 2: Anländer på morgonen i Kiruna och tar bussen till Nikkaloukta. Två till följer med och vi vandrar motKebnekaise. Vi slår upp vårt tält efter bron mot fjällstationen.

·     Dag 3: Var den mest fysiskt krävande etappen. Sten, sten och upp, genom ett pass. Vi gick mot Tarfala och fortsatte mot Kaskavagge

·     Dag 3: En kortare etapp som gick till Vistas, där köpte vi tältplats. Studerade de coola bergen, såg riktigt häftigt ut med molnen och solen bakom.

·     Dag 4: Den längsta, men inte jobbigaste sträckan. Via Nallo gick vi till Sälka och köpte tältplats.

·     Dag 5: Från Sälka gick vi till Singivaggi för därifrån skulle vi göra toppturen. Jätte fin dal med vatten, ytor och höga berg!

·     Dag 6: Kebnekaises topp tur och retur! Ju med att vi utgick från en annan sträcka så kom vi in på västra leden upp i Kaffedalen och fortsatte upp och ta den sista stigningen. Tror det blev ca 10 timmar.

·     Dag 7: Med Kebnekaise fjällstation i sikte gick vi tillbaka en bit så vi kom ut från dalen och gick därifrån. På fjällstationen basta, duscha och åt 3- rätters middag! Förutom det så gick vi på riktiga toaletter som kunde spola, sitta i fortöjler och hämta vatten ur kran - coolt!

·     Dag 8: Sista dagen gick vi tillbaka mot Nikkaloukta. Båten på ca 5-6 km tog vi. Fullt med mygg, stora som hästar!

·     Dag 9: Klev vi på nattåget mot Stockholm

·     Dag 10: Tillbaka till utgångsläget!

Jag är jäkligt trött på russin, men ganska konstigt för det var russin som jag tog med minst utav... Min kamerade hade fortfarande fullt med "pluppar" på batterit - var orolig för att kameran skulle dö.  Jag gjorde några loggar av geocacher också.

Här nedan är det en öppen länk till mina bilder som ligger på facebook:

Tillbaka i cilivisationen...

...från att vara ute i fjällen. Duschat och fått ordning på luggen med plattången, nästan helt återställd- fast känslan att "inte" vara det var inte så dum den heller...
Handlade efter jag hämtat hamster och bil, blev mesta dels fil, mjölk och massa med frukt, gott och saknad! Köpte koppel till Bobby (hamstern) idag samtidigt som jag köpte hans favorit mat, har lite ångest att han inte får vara lika mycket lös längre. Kopplet var meningslöst, så han fick springa lös ute ett tag. Tur att han inte är för snabb :)
Väskan är till hälften uppackad och kängorna till hälften rengjorda. Stormköket har jag inte vågat att öppna!

Middagen idag blev kycklingtallrik med Johan, och sen visa bilder och filmer från turer, skoj skoj!
En längre uppdatering om själva turen kommer senare, nu blev det sent och behöver sova för att vara pigg, glad och förberedd inför imorgon :)