Paddling vid Hjälmaresund, Stora Sundby slott och Kalklinbanan

Blev av i onsdags då jag var ledig. Johan och Dan följde också med. Började med att lasta kajakerna på släpet och ställa oss vid en parkeringsficka vid sundet. 
Lade i kajakerna och paddla mot Stora Sundby slott, över till en ö för att äta lunch och fika gott. I kajakerna igen och Dan och jag träna sidoförflyttning i väntan på Johan skulle komma i kajaken, då Dan slår runt. Kamraträddning och sedan till en annan närliggande ö för klädbyte. 
 
Stora Sundby slott
 
 
 
Prognosen lovade både regn och åska. Paddlade runt några holmar och när mullret kom höll vi oss längs kanten tillbaka.
 
Mullret slutade och vi paddla under bron mot Kalklinbanan på andra sidan sundet. Stanna till en pelare som jag gick upp på, men gallret upp var låst... tänk att bli inlåst i en sån...
 
 
Sista timmarna kom regnet, vi paddlade mot Hjälmaresunds camping, köpte fika och passa på att snabbtorka kläderna.
Efter fikat öppna sig himmelen och vindjackan höll emot några sekunder i alla fall... Så länge vi paddla var vi varma, gjorde inte så mycket att det regna. Innan vi åkte bytte jag om till torra kläder och sen köra hem med AC  och värme på!
 
Paddlade en Trapper Bonita som har samma form som Como, bara att Como är ecolite och ett år nyare. Ska hålla mig till den kajaken i fortsättningen. 
 
Vi gjorde 14,2 km. Syftet var att reka för en kommande tur åt Friluftsfrämjandet Västerås. Både slottet och kalklinbanan som sevärdigheter. Man kan lätt välja vilken sida bron man vill paddla på beroende på vinden. En riktigt bra paddeltur!
 
 
 
Nu ska jag däcka i sängs igen och magen mätt!  Funderade på varför jag var så trött och kom på att jag tränat 6 dagar av 7.
3 paddelturer på mellan 9- 15 km, 2 löpturer och en längre snabb promenad. 

Kommentarer
Postat av: Fredrik Wellner

Dom där stolparna ser kul ut! Luktar T5 lång väg.

/Fredrik

2012-08-13 @ 06:47:50
URL: http://teamtelge.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0