Simonsberget och Bistaberget

Hemma efter två dagar ute med REAL gymnasiet Västerås och Eskilstuna. 
 
Var lite nervös för planeringen, vart är chefen när jag behöver honom?! Brukar vilja ha någon som dubbelkollar....
Mycket förberedelser blev det, timmar både på jobbet och som jag gjorde för skoj skull hemma med böcker och kartor.
 
Allt gick över förväntan och kändes mycket bra och givande hajk med dem. Syftet med hajken var en myshajk med vandring och klättring. 
 
Hämtade upp elever i Västerås och E-tuna för att åka mot Koppartorp som ligger söder om Nyköping. Där lämna jag dem med karta och GPS för att gå en bit på Sörmlandsleden upp till Simonsberget. Jag åkte runt, parkera, och mötte dem uppe på berget som var hur fint och högt som helst!
 
På kvällen åt vi middag och efter middagen var brasan igång och jag hade med ljus och marschaller. Jag höll några reflekterande övningar som de fick koppla till KOLB-modellen (om inlärning) sen gick jag igenom upplevelsetrappan i 4 steg. Mys kring brasan :-) 
 
På måndagen packa vi ihop tälten/vindskyddet och gick ner till bussen där de fick dumpa väskorna och fortsätta på etappen igenom gruvsamhället Koppartorp. Fyllde på mera vatten och åkte till grusvägen där de skulle avsluta vandringen. Gick och möte dem och kolla på gruvingångar och hällristningarna. Fick med lite kultur i hajken också!
 
Kan säga att fritidsledarlinjen harr gjort mycket det här med att vara ute som grupp och alla dessa metoder vi fick med oss... :-)
 
Avsluta med att åka till Bistaberget vid Dammtorp för lunch och klättring- sedan hemfärd!
 
Dag 1
 


Dag 2:








Jag skulle vilja ga hela den etappen, såg väldigt fin och intressant ut. Verkligen fin natur och mycket klippor mot Oxelsund. 


 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0