Havstur Vålarö, Svärdsklova

Åh, vad jag vill ha MapSource... skulle vara jätte kul att lägga upp turerna från GPS in i bilder här. 
 
Premiär på havsis förra helgen utanför Nyköping mot Svärdsklova tillsammans med Camilla och Andrea.
Vi parkerade vid Vålarö och startade vår tur utåt. Såg några grupper och enskaka personer ute på isen.
Jag åkte med löshälsskidskorna, lånad långfärdsryggsäck och lånade dubbepikar. Känns tryggt när hälften av utrustningen är lånad ;-) 
 
Lite snö på isen i början innan vi kom ut på riktigt fantastisk is! Lunchade på en ö i lä, så gott det gick, blåste en hel del.
Hade med som mat i ryggan:
Äggröra med bacon och slängde i gårdagens rester som var kycklinggryta sen mackor, kaffe, frukt och vatten. Matsäck som blev över.  
 
Efter att ha pluggat på teori från böcker fick jag se bilderna i verklighet under denna dag. Is i olika former och riktiga vindbrunnar. Lärde mig att känna efter/läsa isen och vi använde våra pikar flitigt och välbehövligt då man gick igenom på flera ställen på första pikningen...! Cool men lite läskig upplevelse då jag har stor respekt för isar...
 
Gav oss längre ut och träffade på en erfaren kille från trakten som sa att vågorna skulle bryta upp isen och vara helt öppet imorgon, den is vi rekat och stod på just då. Svårt att tro... och trodde ärligt inte fullt ut på honom heller...
 
Väl ute såg vi det öppna vattnet och de stora vågorna som välde in. Bestämde oss för att det räckte och vi rekade en etapp och åkte fram och tillbaka på samtidigt som isen gungade av vågorna och vatten kom upp som sprutande fontäner kring stenar...
Vi bestämde oss för att vända då vi inte såg någon och det gjorde vi rätt i för på väg tillbaka hade isen börjat släppa kring stenar och vatten öppnade sig på nya ställen. Nog hade grabben rätt om att isen vi åkte på skulle vara borta dagen efter...
 
 
 

 
Riktigt häftig upplevelse och lärorikt. Fick verkligen tänka och använda mina kunskaper och lyssna på andra. Häftigt att isen kunde ändras så snabbt.
 
Det blev totalt 13 km, aktiv tid ca 2 timmar, stoptid ca 1 timme och maxhastighet 25 km/h. 
 
När jag kom hem var jag helt lyrisk av dagens uppleveler och läste på nätet om iskunskap och isolyckor^^
 
 

Kommentarer
Postat av: Wellner

Du kan ladda upp din spår-gpx till Endomondo till exempel och få en karta.

2013-02-03 @ 16:54:54
URL: http://teamtelge.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0