Vikingarännet!

Var väl inga problem? Eller? - näää!
 
Eftersom Friluftsfrämjandet St Flyten med skidor och övernattning blev inställd bestämde vi som anmälde oss för den turen att åka Vikingarännet istället! 8 st var vi som klarade av de 80 km från starten i Skarholmen, Uppsala till Hässelby, Stockholm!
 
Ju med att vi bestämde oss ca en vecka innan start att vi skulle delta så var det itne så mycket mera att fokusera på än att klara det, rent mentalt. 4 dagar innan starten körde jag 40 km på banan på Västeråsfjärden, runt, runt och runt. Utan pauser eller engeriintag. När jag var klar var jag blöt av snö och svettig. Började snabbt frysa, blir seg och  skit trött och stanna på vägen hem för en akut hamburgare- hur ska det dubbla gå egentligen?! 
 
Dagen då Vikingaräner skulle gå av stapeln laddade jag upp med en brak frukost! 3 ägg i en gräddomelett, ett paket bacon, två mackor och begränsad mängd kaffe! 
Med i min lånade racer rygga hade jag två dubbelmackor med gravad lax och brieost, två kexchoklad och så klart vatten. Fast det frös i slangen från min Camelback... Vi fick hälla över till flaska under själva rännet.
 
Körde i grupp första ca 1-2 milen och sedan gick det inte längre. Johan, Lena och jag åkte före och sedan var det bara Johan och jag. Vi hängde på några som åkte bra, la oss bakom för att spara motstånd. Åkte så nära att skären var samma och ibland besökare bakom oss också. Riktigt coolt att åka sådär i klunga!
 
Mest medvind, en del sidvind och nån etapp motvind. Förutsättningarna var toppen :-) 
 
3 etapper fick vi ta av oss skridskorna och gå, den längsta promenaden var 2 km. Vi stannade på alla 4 (?) fika stationer för dryck och bananer. En kiss paus blev det. Maten åt vi längs banan, blir iaf stressad att sitta ner när deltagare eller deltagare svischar förbi!
 
När jag såg 20 km skylten blev jag triggad. Jag hade ju energi kvar! hade förväntat mig att vara heldöd vid målet och det var jag ju inte nu. Så jag satte på musik i hörlurarna och använde stavarna jag sparat på tidigare och drog iväg! 
Spurtade de sista 20 km, och det var en härligt känsla att känna av extra kraften som faktiskt fanns! 
 
Kom i mål på 5.00 timmar och är nöjd! 12 min snabbare än Johan på de sista 2 milen. Inte för att vi var ute efter en snabb tid så är jag nöjd ändå. Det var en riktigt häftig upplevelse! Någon värsting kondis har jag inte, måste vara att jag har fått till det med skridskorna och har en sparsam teknik där? Vet inte!
 
Seg i kroppen och trött så avslutade vi med pizza i Hässelby och jag åt säkert upp en påse chips i bilen hem...
 
Ca 2200 var det som åkte loppet.
Vätske intag..
Något tröttare än innan start...
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0